Met dit prachtige weer komt het veel voor: opgezwollen voeten en enkels. Het lijkt wel alsof je ineens een paar kilo zwaarder weegt. Je houd vocht vast. Door de warmte zetten je bloedvaten uit, waardoor het vocht vanuit de bloedvaten makkelijker het weefsel in kan lopen.

Op zich kan het geen kwaad dat je vocht vasthoud. En je kan hier best veel aan doen! Vandaag zal ik je een aantal tips geven die jou kunnen helpen bij vocht vasthouden.

Oorzaken

Naast de warmte zijn er ook andere mogelijke oorzaken voor het vasthouden van vocht. Je hormonen bijvoorbeeld. Bij stress kan het hormoon cortisol ervoor zorgen dat je meer vocht vasthoud dan normaal. Daarnaast hebben veel vrouwen last van vocht vasthouden tijdens de zwangerschap. Door de zwangerschapshormonen wordt de wand van de bloedvaten dunner. Ook dit zorgt er voor dat het vocht vanuit de bloedvaten makkelijker het weefsel in kan lopen.

Een andere mogelijke oorzaak is dat je teveel zout eet. Lang staan, medicijngebruik, een hoge bloeddruk, overgewicht en verschillende ziekten kunnen ook de oorzaak zijn. Twijfel je over de oorzaak, heb je veel last van vocht vasthouden en helpen onderstaande tips niet? Neem dan contact op met je huisarts.

Tip 1: Drink voldoende.

Misschien een beetje raar idee om meer te drinken terwijl je vocht vasthoud, maar meer water drinken helpt echt! Dit zorgt er namelijk voor dat je minder snel vocht vast houdt. Wanneer je te weinig drinkt gaat je lichaam vocht vasthouden. Pas op met alcohol en koffie: deze dranken onttrekken juist vocht aan je lichaam.

Er zijn ook diverse kruidenthees die kunnen helpen bij het afvoeren van vocht, maar op zich kun je ook prima gewoon zwarte of groene thee drinken. Thee van de theeplant heeft namelijk een bloeddrukverlagend effect. En omdat thee voor het grootste deel uit water bestaat heeft dit sowieso een positief effect!

Tip 2: Beweeg voldoende

Met dit warme weer hebben we vaak de neiging om in de buurt van de ventilator te blijven zitten (ik wel ten minste). Beweging zorgt er voor dat je beter vocht afdrijft en het zorgt voor een betere doorbloeding. Daarmee bedoel ik niet dat je heel intensief moet gaan sporten. In de ochtend een half uurtje wandelen kan al heel veel doen! Daarnaast helpt wandelen erg goed om stress te verminderen.

Tip 3: Weet wat je eet

Zoals ik al aangaf kan teveel zout in je dieet een mogelijke oorzaak zijn dat je vocht vasthoud. Probeer minder zout te eten. Gebruik in plaats van zout (verse) kruiden en vermijd kant en klaar producten. Let ook op met suiker. Door suiker en zoetigheid stijgt je bloedsuikerspiegel. Daardoor gaat je lichaam meer insuline aanmaken. Hierdoor daalt het vermogen van je lichaam om zout af te voeren. Daarnaast kan het helpen om meer groente en fruit te eten. Komkommer, tomaten, asperges, bleekselderij, ananas, peterselie, bieten en wortels werken vochtafdrijvend.

Tip 4: Neem een voetenbad

Een lekker lauwwarm voetenbad kan helpen om het zwellen tegen te gaan. Voeg een flinke hoeveelheid zout toe aan het voetenbad. Het zout onttrekt het vocht via de huid aan het lichaam. Je kan ook een zout bad nemen.

Tip 5: Massage

Er zijn diverse massagetechnieken die helpen wanneer je veel vocht vasthoud. Een massage helpt om de bloedcirculatie te verbeteren waardoor de vochtophoping sneller verdwijnt. Een VoetreflexPlus™ massage kan hier heel goed bij helpen.

Een van de punten die ik altijd masseer bij vocht vasthouden is Milt 9. Dit punt vind je op de binnenkant van je scheenbeen, ongeveer twee centimeter onder de knie. Wanneer je vocht vasthoud zorgt dit drukpunt ervoor dat je vocht afvoert door meer te plassen. Milt 9 is ook een stressverlichter. Het punt kan gevoelig zijn als je er op drukt. Je kan dit punt een paar keer per dag zelf masseren. Je kan natuurlijk ook contact opnemen voor een complete massage!

Praat mee

Heb jij nog tips die kunnen helpen wanneer je vocht vasthoud? Praat mee en laat een reactie achter!